Case: link pagina en startpagina links

case-beste-seo-specialist-intratuin-slechte-startpagina-link-paginas

Whoo waarom staat mijn concurrent met slechte link pagina´s en Startpagina links op #1 …?

Branchekennis voor de echte SEO specialist.

De vraag wordt vaak gesteld. Waarom staat de concurrent boven mij in de Google zoekresultaten. Nadat een SEO professional een onderzoek gedaan heeft en er achterkomt dat er enkel startpagina links gebruikt zijn in het linkprofiel. Wordt de verbazing vaak nog groter! Want startpagina links werken toch niet meer? Dit zijn toch eerder gevaarlijke links als dat het uiteindelijk goed zal doen voor een website? Lees ook hier de geschiedenis van de startpagina / link pagina in Nederland

Om hier meer beeld bij te geven en waarom startpagina links nog steeds werken. Laten we hiervoor starten bij het begin.

Startpagina links wat zijn dit? En waarom noemen we dit startpagina links? Hier is een uitgebreid artikel te vinden op de website Beste SEO Specialist Nederland. Lees hier meer over ‘Startpagina’s typisch Nederlands’.

Werken startpagina links en link pagina’s in Nederland nog steeds?

Hier is 1 simpel antwoord op: Ja, startpagina links en link pagina’s werken nog steeds anno 2022. Echter zijn ze minder effectief als in de jaren 2000.

Door middel van een gedegen linkbuilding strategie komt een specialist er al snel achter dat in Nederland, geruim 90% van de linkprofielen een gemiddeld aantal startpagina links bevatten.

Leuk, want in de branche wordt er veel geroepen dat dit soort links niet werken. Uiteraard ‘Silence is golden’!

Wanneer een SEO specialist geen testen uitvoert en blindelings af zal gaan van branche-informatie. Zal dit in veel gevallen niet de juiste specialist zijn voor uw campagne.

Door meerdere testen uitgevoerd te hebben op basis van nieuwe linkprofielen, relevante startpagina links en bijvoorbeeld competitieve en minder competitieve zoekwoorden. Zien we al snel dat het effect van startpagina links op basis van gezond verstand, wel degelijk werkt.  

Wanneer startpagina links gebruiken

Wanneer startpagina links gebruiken? Als een SEO-specialist zijn onderzoek doet en ziet dat concurrentie gebruik maakt van diversen soorten startpagina’s/ kloon startpagina’s. Maak hier een gezonde variatie op basis van relevantie en neem deze mee in het linkprofiel.

Werkt het om enkel startpagina links te plaatsen? Als een SEO professional dit zal adviseren. Lees dan ook ‘SEO specialist inhuren’ of ‘SEO uitbesteden’ pagina’s.

Het simpele antwoord is dat variatie belangrijk is in een linkprofiel waardoor het enkel van eenzijdige type links plaatsen niet te adviseren is.

In welke maten gebruikmaken van startpagina links / link pagina’s

Hoeveel startpagina links op link pagina’s plaatsen? Het advies zal afhangen van de concurrent in uw branche. In de meeste gevallen zal dit een beperkt aantal zijn en dit bijvoorbeeld, verdeeld over een xx aantal maanden. Dit altijd in combinatie met een gezonde variatie in ankerteksten en link pagina types.  

Case vanuit een SEO specialist betreft Intratuin

Om een beeld te geven bij een vertekend beeld van een linkprofiel bij grote partijen zoals in dit voorbeeld ‘Intratuin.nl’.

Leest u hieronder een voorbeeld vanuit de branche waar veel SEO specialisten tegenaan lopen met het doen van uitgebreide linkanalyse. Waarom staat ‘bol’ ‘coolblue’ of in dit voorbeeld ‘intratuin’ boven mijn website. En dit enkel met startpagina links?

Bekijk hieronder een klein onderzoek waarom dit gebeurt:

Intratuin.nl nemen we hier als voorbeeld, met het zoekwoord ‘kerstverlichting’ lekker competitief en seizoensgebonden.

Bij Intratuin zien we heel erg dat er veel autoriteit(links) naar de homepage gaat. En om van deze autoriteit zo optimaal te kunnen profiteren. Hebben ze andere belangrijke tijdloze content pilaren dominant binnen de navigatiestructuur geplaatst.

Managen van de linkstructuur op het gebied van interne link structuren. U ziet dat ze veel autoriteit vanuit andere diversen en gevarieerde pagina’s krijgen, dit vanuit diversen linkssoorten ontvangen op dit soort pagina’s.

Wayback machine september 2021 footer Intratuin:
https://web.archive.org/web/20210929060110/https://www.intratuin.nl/
Wayback machine november 2021 footer Intratuin met kerstperiode:
https://web.archive.org/web/20201114091126/https://www.intratuin.nl/
Wayback machine februari 2022 footer (kerst is voorbij en structuur aangepast):
https://web.archive.org/web/20220211102726/https://www.intratuin.nl/

Conclusie:

De pagina ‘/kerst/kerstverlichting/ van Intratuin’ wordt eigenlijk gestuurd door autoriteit vanuit andere pagina’s. Dit is direct een signaal voor een echte SEO specialist, lees ook hoe werkt een SEO specialist hier.  

Wat doet een SEO specialist bij Intratuin?

Zoals je moet weten als SEO specialist is een footer menu 1 van de machtigste interne link locaties van de website plus de hoofdnavigatie. De online marketing specialisten bij Intratuin, maken in dit geval goed gebruik van de footer structuur/ main content en hoofdnavigatie om hier intern te linken naar in dit geval ‘kerstverlichting’ pagina.

Hoe gaat een specialist te werk

Vanaf begin november ongeveer gaan er heel eenvoudig interne links verplaatst worden in zowel footermenu als hoofdmenu.

Dit aangepast naar seizoensgebonden concurrerende markten/ zoekwoordgroepen. En in dit voorbeeld de kersttijd. Waar Intratuin/ Coolblue/ bol groot deel van het jaar buiten de top 10 staan met dit zoekwoord. Zien we tijdens het kerstseizoen enorme verschuivingen. En staan deze partijen dan ook vaak in de top 5! Zonder al teveel moeite.

Wat gebeurt er in de praktijk?

Wanneer een specialist een link analyse doet op basis van pagina niveau, in dit geval /kerst/kerstverlichting/ van Intratuin. Zal je al snel zien dat hier veel startpagina links verwijzen naar de kerstverlichting pagina en weinig echt goede links.  

Linkprofiel vanuit Majestic 2022 intratuin.nl/kerst/kerstverlichting/

Hoe kan dit en hoe kan een SEO specialist dit eenvoudig oplossen. In dit geval draait het allemaal om het managen van de interne link structuur.

De website krijgt veel autoriteit vanuit de homepage. Wat een eenvoudig signaal voor een specialist is om hier van te profiteren. Door middel van een geruime tijd voor het seizoen kerst begint verplaatsen ze minder belangrijke pagina’s naar de achtergrond en belangrijke pagina’s naar de voorgrond van de website.

Zo ook bij de pagina’s omtrent kerst. In het voorbeeld beginnen ze al vanaf november met het aanpassen van de interne link structuur. Nu kan deze structuur langzaam uitkristalliseren tot het hoofdseizoen daar is.  

Nu is het wachten en links managen voor de SEO specialisten.

Wat heb je dan nog nodig?

Omdat de website al enorm veel autoriteit ontvangt vanuit de homepage etc. is de key tot succes een goede intern linkstructuur plan + managementplan 🙂 thats all..!

En zo kan er op pagina niveau met slechte link pagina’s en startpagina’s de eenvoudig stappen behaald worden. En wanneer andere specialisten link analyses van uw website doen kunnen deze eenvoudig voor de gek gehouden worden, mits dit artikel niet gelezen is 😉

Deze case is gebaseerd op grote websites in Nederland zoals: Coolblue/ Bol/ Intratuin.

Conclusie: Werken startpagina links en link pagina’s in Nederland?

In het geval van het voorbeeld van hierboven. Hebben we een vertroebeld beeld van de werking van Startpagina links in Nederland. Beste SEO Specialist is er 100% van overtuigd dat een gezond linkprofiel voor de Nederlandse zoekmachine (Google) een minimaal percentage aan relevante startpagina links moet bevatten.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Cases

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *