Om de ROI (return on investment) van linkbuilding te berekenen, moeten de kosten van de linkbuilding-inspanningen in het achterhoofd nemen en deze vergelijken met de voordelen die ze bieden. Hier volgen de stappen die gevolgd kunnen worden om de ROI van linkbuilding te berekenen:
- Bepaal de kosten van de linkbuilding-inspanningen: dit moet elke vergoeding omvatten die er betaalt zal worden aan online marketing bureau(s) of een SEO specialist voor hun diensten, evenals eventuele interne kosten zoals tijd en middelen van medewerkers.
- Identificeer de voordelen van linkbuilding: deze voordelen kunnen onder meer een toename van het organische verkeer, een verbetering van de zoekmachineresultaten en een toename van leads en verkopen zijn.
- Bereken de waarde van de voordelen: schat de waarde van de voordelen in door na te gaan hoeveel extra inkomsten de toegenomen verkeersaantallen, leads en verkopen voor het bedrijf zullen opleveren.
- Bereken de ROI: trek de kosten van je linkbuilding-inspanningen af van de waarde van de voordelen om de ROI te bepalen. Bijvoorbeeld, als de waarde van de voordelen € 10.000 is en de kosten van je linkbuilding-inspanningen € 5.000 bedroegen, is je ROI € 5.000.
Houd er rekening mee dat het berekenen van de ROI van linkbuilding uitdagend kan zijn, omdat het moeilijk kan zijn om de voordelen en kosten nauwkeurig te meten. Maar door linkbuilding zorgvuldig te volgen en de resultaten ervan te beoordelen, kan er beter inzicht gegeven worden van de ROI van deze belangrijke SEO-strategie.