Tools

SEO tools voor specialisten

Een SEO-specialist zonder SEO tool, is hetzelfde als een timmerman zonder gereedschap. Onderzoeken, strategiën starten altijd met de beste SEO tools voor SEO specialisten. Hieronder zijn een enkele waardevolle SEO tools uitgelicht voor professionals door de beste SEO specialist.

Wat is het doel van deze tools

Het doel is om inzicht te krijgen van concurrenten op basis van externe autoriteit en interne autoriteit. Denk aan elementen zoals backlinks, zoekwoorden en content gebruik van uw concurrent. Al deze elementen worden dagelijks gemonitord en geanalyseerd door de beste SEO specialisten.

Wat analyseert een SEO professional

Domein monitoring en website monitoring zijn van cruciaal belang voor SEO-specialisten en webmasters om te bepalen waar de prioriteit komt te liggen voor optimalisatie. De hoofdpijlers van SEO zijn heel simpel in 3 pijlers te verdelen genaamd; Techniek, Content en Autoriteit.

Kosten en betalingsmodellen voor SEO-tools:

De kosten variëren voor SEO-tools, maar er zijn enkele basismodellen:

Eenmalige betaling:Sommige providers brengen een eenmalige vergoeding in rekening voor permanent gebruik.
Maandelijkse of jaarlijkse betalingen:De meeste professionele tools brengen een regelmatige vergoeding in rekening, meestal per maand of per jaar.
Betalen per volume:Soms brengen leveranciers kosten in rekening op basis van volume, zoals het aantal pagina’s of zoekopdrachten die gebruikt worden binnen de tool.
Gratis SEO tools:Veel tools zijn gratis – sommige zijn basisversies van een product en hebben een beperkt gebruik.

Hieronder zijn een enkele tools uitgezet die gebruikt worden door SEO-specialisten:

vrouw-programmeren-achter-computer-seo-tools

Zoekwoorden onderzoeken – Google Keyword Planner

Keyword analyse is het proces van het identificeren van de meest voorkomende zoektermen die betrekking hebben op uw website en concurrenten. Het helpt zoekmachines, zoals Google, sites te identificeren die kunnen worden afgestemd op de zoekopdrachten van gebruikers. 

Een SEO-specialist is hier dagelijks mee bezig om het beste resultaat voor de klant te kunnen waarborgen.

Content analyses

De content van de website moet zoekwoorden bevatten om aan te sluiten bij zoekopdrachten van gebruikers binnen zoekmachines. Het plaatsen van zoekwoorden in titels, beschrijvingen of content tags is erg belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

De inhoud moet niet alleen zoekwoorden bevatten, maar moet ook interessant, relevant en uniek zijn voor gebruikers, dit om de organische zoekresultaten te bevorderen.

Complexe algoritme van zoekmachines meten al deze factoren om internetgebruikers de best mogelijke websites voor hun zoekopdrachten te bieden. Content analyses zijn enorm van belang om een gedegen online strategie te kunnen bepalen. De beste SEO-specialisten gebruiken hier bijvoorbeeld de tools: Ahrefs of BuzzSumo.

Domeinwaarde

Domeinen zijn belangrijk voor SEO omdat Google en andere zoekmachines URL’s scannen op zoekwoorden, zodat ze de inhoud van de site kunnen bepalen. Zoekwoorden in een URL helpen Google te bepalen wat de pagina betekent en is een van de factoren om een site te koppelen aan de zoekopdracht van een persoon. 

De beste specialisten weten dat ook hier veranderingen in gaande zijn en dit steeds minder belangrijk wordt. Echter blijft het belangrijk om de kansen te analyseren en monitoren. Specialisten gebruiken vaak; Majestic, Moz of Searchmetrics voor dit soort elementen.

Autoriteit / linkbuilding

Backlinks zijn belangrijk voor linkbuilding en uiteindelijk voor goede ranking/ autoriteit in de zoekmachines. Een backlink is een link naar uw site vanaf een andere website. Websites met veel verkeer kunnen helpen verkeer naar uw website te leiden. Het aantal keren dat uw site links bevat van andere sites heeft ook invloed op uw ranking.

Een SEO-specialist bepaald de juiste methode hiervoor en zal bijvoorbeeld altijd letten op de relevantie, waarde en anker gebruik van de link naar uw website. Door middel van de juiste SEO tools hiervoor in te zetten kan een SEO professional eenvoudig achterhalen of de desbetreffende link past in uw profiel. Professionals gebruiken voor dit soort analyses meestal SEO tools zoals; Moz en Majestic. Ook kan Semrush en Ahrefs hier perfect voor gebruikt worden!

AI bots en Tools

AI tool voor content of toch, Content bot AI? De wereld voor content specialisten zal de komende jaren enorm gaan veranderen. Waar vroeger voor eenvoudige stukken content nog een content specialist aan te pas moet komen. Zal overgenomen worden door ‘content AI tools’ of ook wel ‘content AI bots’ genoemd. Om hier alvast een enkele voorbeelden in te geven welke enorm sterk zijn deze op Engelstalig en multi-language niveau.

Engelstalig is op dit moment de meest interessante Content AI tool:

Wanneer we over multi-language mogelijkheden praten zou de volgende tool goed aan kunnen sluiten:

  • OpenAI

Social media

Sommige SEO-tools analyseren gegevens van sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, of Twitter. Ze meten ruwweg het aantal gebruikers dat toegang heeft tot het blog of andere subpagina’s van een website, ze kunnen meten hoe vaak blogpagina’s of artikelen worden gelinkt via sociale media.

Daarnaast helpen veel tools bij het identificeren van trends in sociale netwerken door te zoeken naar veelgebruikte trefwoorden. Specialisten gebruiken hier tools voor zoals; SocialPilot, Hootsuite of Buffer.

Rankings / posities monitoren

Veel SEO tools zijn ontworpen om de ranking van individuele websites te meten. Het rangschikt individuele pagina’s en hele websites door ze te vergelijken met concurrerende websites. Om hoog in de zoekresultaten te blijven, is het belangrijk om zoekwoorden op de juiste manier te gebruiken, regelmatig unieke inhoud te plaatsen en waar mogelijk backlinks naar de nieuwe(bestaande) content te plaatsen. 

Het monitoren van zoekwoorden en effecten is cruciaal om doelen en targets te kunnen bepalen. De beste professionals gebruiken SEO tools zoals; Agency Analytics en SearchMetircs.

Traffic verkeer monitoren

Sommige hulpmiddelen helpen bij het meten van de bezoekersstroom van zowel externe als intern van de website. Er wordt gemeten hoe vaak gebruikers naar de website komen, waar ze vandaan komen en hoe ze door de website navigeren.

Zij kunnen ook laten zien op welke zoekwoorden de gebruiker gezocht hebben en vervolgens op het domein terecht zijn gekomen. De tools voor dit soort analyses zijn vaak van Google zelf zoals; Google Analytics en Google Search Console.

Pro SEO tools

Er zijn veel aanbieders van SEO-tools. Ze bieden alles van gratis diensten tot meer diepgaande en dure opties. De bekendste leverancier van software en bijbehorende diensten zijn Citrix, Searchmetrics, Xovi, Ryte, Moz, SEMrush, Ahrefs.